یک راه حل آسان برای انواع خشونت خانگی خود می خواهید؟ این را بخوان!


خشونت خانگی می تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتد، ربطی هم ندارد که شما پیر هستید یا جوان، پولدار هستید یا نه، مرد هستید یا زن. نمونه آماری پژوهش را 30 نفر از بیماران بیمارستان شهید مدنی تبریز که در بازه زمانی 15 مرداد 1398 تا 15 مرداد 1399 تحت جراحی بای پس عروق کرونری قرار گرفته اند، تشکیل می دادند که به همراه همسران خود در پژوهش شرکت کردند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15 زوج) قرار گرفتند. خشونت علیه کودکان رشد پنج برابری و علیه زنان رشد سه برابری داشته است و در بسیاری موارد خشونتها منجر به ضرب و شتم خفیف تا شدید و نهایتا قتل شده است. اما همزمان با اعمال تحریمها علیه ایران و وقوع بحرانهای مالی و اقتصادی در سال ۱۳۹۸ ویروس کرونا نیز کشور را درنوردید و تبعات سوءمدیریت و قصور نهادهای حاکمیتی در مدیریت و مهار بیماری و همچنین فقدان توانایی حاکمیت در کنترل تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا موجب وقوع ابربحرانهای اقتصادی و اجتماعی در سال ۱۳۹۹ به صورت افزایش گرانیها و تورم و رکود و ورشکستگی واحدهای اقتصادی و بیکاریهای گسترده و رشد آمار آسیبهای اجتماعی شده است.

حال، باید دید در حقوق ایران چه راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع خشونت خانگی علیه زنان یا مقابله با آن پیش­بینی شده است. اما امروز مطالعه و بررسی روند فعلی افزایش خشونت در جامعه و وقوع قتلهای سریالی خانوادگی و ناموسی و همچنین وقوع خودکشیهای فردی و خانوادگی دلالت بر این دارد که وضعیت کشور نسبت به گذشته متفاوت شده است. قتل فرزند توسط پدر، قتل زن توسط شوهر، قتل پدر و مادر توسط فرزند، قتل زن توسط نامزد و عاشق، قتل شوهر توسط زن، ضرب و شتم زن توسط شوهر، ضرب و شتم کودک و نوزاد توسط پدر یا ناپدری، ضرب و شتم و قتل کودک توسط مادر یا نامادری و بسیاری از حوادث مشابه دیگر ازجمله خودکشیهای سریالی و آتشسوزیهای عمدی گوشه و کنار کشور تیترهای یک روزنامهها و خبرگزاریها در هفتههای گذشته بوده است. ضرب و شتم، رفتارهای کنترلی، مسخره کردن، تهمت زدن، بررسی یا تخریب وسایل شخصی، محدود کردن رفت و آمد با خانواده یا دوستان، فریاد زدن بیوقفه و اجبار به برقراری رابطه جنسی، از مهمترین نشانههای خشونت در محیط خانه محسوب میشوند. آنچه در این میان و در سایه نبود قوانین حمایتی جلب توجه مینماید، رشد آمار خشونتهای خانگی به صورت ضرب و شتم جسمی و قتل دختران و زنان در کشور است.

شکلگیری شخصیت انسان را در دوران کودکی جستجو می­کند که از یک تا شش سالگی طول می­کشد و از چند مرحله دهانی، مقعدی، آلتی، جنسی میگذرد و اگر در هرمرحله نیازهای کودک ارضا نشود،کودک به مرحله بعدی رشد شخصیت نمیرسد و تمام انرژی روانی او صرف مراحل پیشینتر رشد میشود. در این قتل آخر سجاد برای این که نشان دهد با غیرت است سربریده را در کوچه پس کوچههای محله خود که این مدت سرکوفت زیاد شنیده بود چرخاند تا نشان دهد که "غیرت دارد". گام آخر نیز تدوین یک برنامه مناسب در جهت رسیدن به اهداف و چشم انداز مراجعان است. در مقابل، تنها حدود یک سوم از آنان میگویند که خود اقدام به ارتکاب خشونت خانگی در قبال یکی دیگر از اعضای خانواده کردهاند. اگرچه تدوین این قانون طولانی شد و ۱۲ سال به طول انجامید، اما به مرحله نهایی خود نزدیک میشود. اگرچه در میان این قشر خشونت بیشتر دیده میشود و این قشر در معرض خطر و خشونت بیشتری قرار دارند، اما مردان هم گاه قربانی خشونت خانگی میشوند، اما به دلایل روانی و شخصیتی کمتر از زنان این موضوع را بیان میکنند.

همچنین در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، برای کسانی که در اماکن عمومی مزاحم کودکان و زنان میشوند، مجازات حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. نمی خواهم سختگیری کنم اما اگر سخت گیر شدم به این دلیل است که می خواهم شما بدانید تا چه اندازه مهم است که تنها به دنبال پاسخ دادن به سوالات باشید. گرچه تا اجرایی شدن آن زمان میبرد، اما انجمنها این اختیار قانونی را دارند. پژوهشگران آسیبهای اجتماعی ضمن بررسی میزان انواع خشونت خانگی در کشور، انواع خشونتهای خانگی علیه زنان را خشونت جسمی، خشونتهای روانی و کلامی، خشونت اقتصادی و خشونت جنسی برشمردهاند و در این میان، خشونت روانی و کلامی رتبه نخست خشونت علیه زنان در ایران محسوب میشود. طبق این آییننامه همه مراکز قضایی باید اداره مددکاری اجتماعی داشته باشند؛ این خیلی خوب اجرا نشد و نتیجه هم همین رفتارها میشود. اذعان کرد که دخترها و پسرها به شیوههای متفاوتی به وسیله والدین خود تحت نظارت قرارگرفته و به صورت متفاوتی در جامعه تربیت میشود. موسوی چلک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ممکن است یک انجمن اکثر وظایف مذکور را داشته باشد و یک انجمن دیگر روی یک موضوع متمرکز شود و طبیعتا دغدغهها و مطالبهگریها و تحلیلهای بدون سوء روانشناس تهران گیری داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد