برای تقویت چشم چه بخوریم؟ بهبود بینایی چشمان ضعیف

آیا می‌دانید برای تقویت چشم باید چه بخوریم؟ دراین مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی غذاهایی می‌پردازیم که برای تقویت چشم و بهبود بینایی بسیار مؤثر هستند.


 


آیا بینایی به طور طبیعی بهبود می‌یابد؟

هرچند متأسفانه بینایی به طور طبیعی کاملاً خوب نمی‌شود و هیچ راهی برای رفع عیوب انکساری مانند دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی وجود ندارد، این شرایط معمولاً از طریق عینک، لنز یا جراحی انکساری درمان خواهد شد. اما در این مطلب مواد خوراکی و انواعی از رژیم غذایی را بیان می‌کنیم تا بتوانید بینایی خود را بدون عینک بهبود ببخشید.


مصرف ماهی

از آنجا که ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده، برای تقویت سلامت چشم بسیار مفید است. مصرف ماهی باعث کاهش خشکی چشم ناشی از صرف زمان زیاد با کامپیوتر می‌شود. ماهی‌هایی که منبع غنی از امگا ۳ هستند، شامل ماهی تن، ماهی سالمون، قزل‌آلا خال مخالی، ساردین و شاه ماهی است.


آجیل و حبوبات

آجیل و حبوبات سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ازآنجایی‌که آن‌ها سرشار از ویتامین E هستند، در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن نیز شما را محافظت می‌کنند. گردو و بادام زمینی از جمله آجیل‌هایی هستند که برای چشمان شما بسیار مفید است.


مرکبات

مرکبات چشمان شما را در برابر آسیب‌ها ناشی از افزایش سن محافظت می‌کنند. مرکبات شامل لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت است.


سبزیجات با برگ‌های سبز

همان‌طور که می‌دانید سبزیجات برگ‌دار غنی از ویتامین C هستند و برای تقویت چشم‌های شما عزیزان بسیار مفید است. سزیجات با برگ‌های سبز شامل اسفناج و کلم پیچ است.


مصرف هویج



هویج برای تقویت بینایی، نقش بسیار اساسی ایفا می‌کند و از آنجایی که هویج سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است برای سلامت چشم‌ها بسیار توصیه می‌شود.


سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین نیز مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است، همچنین منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین E بوده و برای بهبود بینایی بسیار مفید است.


تخم مرغ

از آنجایی که تخم مرغ سرشار از ویتامین E، ویتامین C و روی است، برای تقویت بینایی بسیار مفید است.


گوشت گاو

از آنجایی که گوشت گاو حاوی روی بوده، برای سلامت چشم در طولانی مدت بسیار مفید است. اگر در رژیم غذایی خود گوشت گاو قرار دهید، با افزایش سن از دست دادن بینایی شما به تأخیر می‌افتد.


مصرف مایعات فراوان

همان‌طور که می‌دانید مصرف آب کافی برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروریست بنابراین سعی کنید در طی روز مقدار کافی آب و مایعات مصرف کنید تا از خشکی بدن و خشک شدن چشمان شما پیشگیری کند.  البته دقت کنید که آب بسیار سرد خیلی سرد مصرف نکنید نوشیدن آب و مایعات کافی در طی روز علاوه بر اینکه برای سلامت چشم و پوست شما بسیار مفید است از سردردهای ناگهانی نیز پیشگیری می‌کند


ترک سیگار

برای تقویت سلامت چشم، اگر سیگار می‌کشید حتماً آن را ترک کنید.


 


ویتامین‌های بهبود دهنده بینایی

همان‌طور که می‌دانید کمبود برخی از ویتامین‌ها بر روی دید ما تأثیر بسیار منفی می‌گذارد. در واقع برخی از ویتامین‌ها بینایی افراد را بهبود می‌بخشد. در این مطلب برخی از ویتامین‌هایی که برای بینایی بسیار مفید هستند را شرح می‌دهیم.جوان ایرانی (irjavan.com)


ویتامین A

یکی از مشکلاتی که کمبود ویتامین آ برای چشم ایجاد می‌کند، مشکلات دید در شب است. از نشانه‌های کمبود این ویتامین می‌توان به شب کوری و خشکی چشم اشاره کرد. بنابراین ویتامین A یک ماده مغذی بسیار ضروری برای چشمان شما است. از آنجایی که هویج نه سبزیجات بسیار مفید برای حفظ سلامت چشم است بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود آن را قرار می‌دهد همچنین هویج سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است و برای تقویت بینایی بسیار مفید است. حتی بسیاری از چشم پزشکان افرادی که چشم‌های آن‌ها ضعیف است توصیه می‌کنند که هویج مصرف کنند.  همچنین لبنیات مانند شیر و ماست سرشار از ویتامین آ و زینک هستند و برای سلامت چشم بسیار مفید است ویتامین آ از قرنیه چشمان شما به خوبی محافظت می‌کند بنابراین اگر مشکل گوارشی ندارید می‌توانید از تمامی وعده‌ها لبنیات مصرف کنید همچنین یک لیوان شیر همراه صبحانه برای شما بسیار مفید است.


اسیدهای چرب امگا ۳

به افرادی که دچار خشکی چشم هستند، مصرف مکمل‌های امگا ۳ توصیه می‌شود. در واقع اسیدهای چرب امگا ۳ یکی دیگر از ویتامین‌های مفید برای تقویت بینایی است.


ویتامین B

مصرف ب کمپلکس باعث می‌شود که آب مروارید افراد به تأخیر بیفتد. در واقع ویتامین‌های گروه ب برای تقویت چشم بسیار مفید بوده و خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را بسیار کاهش می‌دهد


ویتامین C

ویتامین سی نیز یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که برای تقویت سلامت چشم اهمیت بسیار زیادی دارد. این‌گونه ویتامین احتمال ایجاد آب مروارید را به تأخیر می‌اندازد.


لوتئین

لوتئین نیز یک نوع ویتامینی است که برای تقویت و سلامت بینایی اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع لوتئین یک کاروتنوئید مربوط به ویتامین آ و بتاکاروتن است.


ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که برای تقویت سلامت چشم بسیار مهم است ویتامین E است. در واقع این ویتامین یک نوع آنتی اکسیدان قوی بوده که پیشرفت دژنراسیون ماکولا را بسیار کند می‌کند. بادام‌ها سرشار از ویتامین e هستند و شما عزیزان در هر ساعتی از روز می‌توانید به عنوان میان وعده بادام مصرف کنید البته دقت کنید که بادام کالری زیادی دارد و در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی نکنید در طی روز ۱ تا ۲ وعده در روز بادام مصرف کنه بیش از آن توصیه نمی‌شود.


 


توصیه‌های مهم برای تقویت سلامت چشم



علاوه بر رژیم غذایی مناسب، ویتامین‌ها و مواد غذایی مفید که در این مطلب با هم بررسی کردیم، راهکارهای زیادی برای بهبود بینایی و تقویت سلامت چشم وجود دارد که در ادامه مطلب با هم بررسی می‌کنیم.


مراجعه منظم به چشم پزشک

دقت کنید حتی کودکان خردسال نیز باید به طور مرتب برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کنند. در واقع مراجعه منظم به چشم پزشک از ابتلا به بیماری‌هایی مانند گلوکوم که هیچ علامت ظاهری ندارد پیشگیری می‌کند. ممکن است در طی معاینه پزشک از سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی سؤالاتی بپرسد، همچنین فشار چشم شما را بررسی کرده و در صورت لزوم آزمایش‌های عصب بینایی، معاینات خارجی و میکروسکوپی تجویز می‌کند.


فاصله گرفتن از صفحه کامپیوتر

همان‌طور که می‌دانید صفحه نمایش کامپیوتر ممکن است آسیب بسیار زیادی به چشمان شما وارد کند. بنابراین به صورت طولانی مدت از رایانه استفاده نکنید، بلکه بین کار همیشه استراحت کنید. قرار گرفتن در معرض نور آبی کامپیوتر و خیره شدن بیش از حد به یک صفحه نمایش باعث آسیب به چشمان شما می‌شود. اگر مجبور هستید که زمان بسیار زیادی را برای تماشای صفحه نمایش بگذرانید، از اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشمان خود استفاده کنید.


استفاده کردن از عینک محافظ

بسیاری از محیط‌های کاری برای چشمان شما ایمنی لازم را فراهم نمی‌کنند. به عنوان مثال بعضی از صنایع مانند ساخت و ساز که اغلب مواد خطرناک یا معلق در هوا وجود دارد، همچنین اگر مشغول به کاری هستید که با چوب فلز یا سایر مواد شیمیایی سر و کار دارید، سعی کنید همیشه از محافظ چشمی استفاده کنید. همچنین اگر ورزش‌هایی مانند هاکی روی یخ و مواردی از این قبیل بهره می‌برید، ممکن است احتمال آسیب به چشمان شما وجود داشته باشد. استفاده از عینک محافظ را فراموش نکنید، حتی اگر شغل شما به گونه‌ای است که ساعت‌های زیاد باید به یک صفحه نمایش خیره شوید، از عینک‌هایی استفاده کنید که نور آبی را مسدود کرده تا از چشمان شما مراقبت شود.


استفاده کردن از عینک آفتابی

در روزهایی که هوا آفتابی است، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید. زیرا در این صورت خطر ابتلا به چندین بیماری چشمی از جمله آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سرطان پلک را کاهش می‌دهید. البته آفتاب ممکن است از کناره‌های عینک به چشمان شما نفوذ کند، بنابراین دقت کنید که برای محافظت تمام از چشمانتان از عینکی استفاده کنید که چشمان شما را به طور کامل پوشش دهد.


سیگار نکشید

دقت کنید که سیگار کشیدن و یا حتی دود سیگار خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد. همچنین باعث آسیب به عصب بینایی شما شده و مبتلا به دژنراسیون ماکولا می‌شوید. بنابراین اگر سیگار می‌کشید هرچه سریع‌تر آن را ترک کنید. حتی اگر در ترک سیگار شکست بخورید، اما بدانید که هر چقدر تعداد دفعات بیشتری برای ترک سیگار تلاش کنید، در آینده احتمال موفقیت و ترک آن بسیار بیشتر است. بنابراین با ترک سیگار خطر ابتلا به انواع بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهید.


رژیم غذایی سالم

سعی کنید غذاهای سالم بخورید که مقدار زیادی از انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها مانند ویتامین سی، ویتامین e، اسیدهای چرب امگا ۳، روی و لوتئین را داشته باشد. همچنین سبزیجات سبز که دارای برگ‌های پهن هستند، مانند کلم پیچ و اسفناج را مصرف کنید. سعی کنید ماهی تن، ماهی سالمون یا انواع دیگر ماهی‌ها را در طول هفته مصرف کنید. در واقع ماهی‌های چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید، همچنین آجیل، لوبیا، تخم مرغ، پرتقال، و سایر مرکبات برای تقویت سلامت چشم بسیار مفید است.


مراقبت از لنزهای تماسی

بسیاری از افراد به جای استفاده از عینک، از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند. قبل از دست زدن به این‌گونه لنزها دست‌های خود را بشویید. طبق توصیه اکثر پزشکان، فقط می‌توان برای مدت کوتاهی از این لنزها استفاده کرد. هرگز با آن‌ها استراحت نکنید و نخوابید. همچنین با لنزهای تماسی به حمام نروید. اگر این قوانین را رعایت کنید، نه تنها به تقویت سلامت چشمان شما کمک می‌کند بلکه خطر عفونت چشم را بسیار کاهش می‌دهد.


 


علائم هشداردهنده آسیب چشمی چیست؟

برخی از نشانه‌ها وجود دارد که اگر فرد مبتلا به آن‌ها شود، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. این علائم شامل تغییرات مکرر در وضوح، دید تصاویر تحریف‌شده و کاهش دید محیطی است.

غذاهای مضر برای چشم



اکنون این سؤال برای شما ایجاد می‌شود که چه مواد خوراکی برای چشمان شما ضرر دارد؟ در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی بدترین غذاها برای چشم می‌پردازیم.


نان و پاستا

طی تحقیقات انجام شده کربوهیدرات‌های ساده که در نان سفید و پاستا یافت می‌شود، باعث کاهش بینایی در افراد مسن خواهد شد. زیرا با مصرف این‌گونه نان‌ها احتمال بیشتری برای دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن وجود دارد. در واقع با افزایش سن بدن شما توانایی کمتری برای هضم این نوع کربوهیدرات‌ها را دارد. در نتیجه باعث افزایش قند خون می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند که برای تقویت سلامت چشمان خود نان سفید و پاستا را از رژیم غذایی خود حذف کرده و انواع غلات کامل را جایگزین آن کنید.


گوشت‌های فرآوری شده

سوسیس، کالباس و گوشت‌های فرآوری شده سرشار از سدیم هستند و در نتیجه باعث افزایش فشار خون می‌شوند. در نتیجه اگر به خوردن این‌گونه غذاها عادت کنید، باعث رتینوپاتی دیابتی خواهید شد. همچنین مبتلا به آسیب عروق خونی شده که باعث تاری دید یا از دست دادن بینایی می‌شود. همچنین باعث تجمع مایع در زیر شبکه چشم خواهد شد.


غذاهای سرخ شده

دقت کنید هرچند غذاهای سرخ شده بسیار لذیذ است، اما چربی‌های ترانسی که وجود دارد باعث افزایش سطح کلسترول افراد می‌شود. در نتیجه منجر به دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی خواهد شد. همچنین باعث ابتلا به انواع بیماری‌های چشمی و رتینوپاتی دیابتی می‌شود. شما عزیزان می‌توانید با خوردن میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین c شامل مرکبات گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای قرمز با این‌گونه بیماری‌ها مقابله کنید.


مصرف کافئین

دقت کنید که کافئین موجود در قهوه یا چای صبحگاهی باعث افزایش فشار داخل چشم می‌شود. طی تحقیقات انجام شده افرادی که مبتلا به گلوکوم هستند یا فشار خون چشمی دارند، معمولاً کافئین بسیار زیادی مصرف می‌کنند. حتی افزایش فشار چشم، ممکن است باعث از دست دادن بینایی و کوری نیز شود.


مصرف بیش از حد الکل

هرچند الکل یک غذا نیست، اما بسیاری از پزشکان بر این باورند که نوشیدن بیش از حد الکل باعث بیماری‌های چشمی می‌شود. حتی ممکن است منجر به آب مروارید در سنین پایین شود.


نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های شیرین و انرژی‌زا مانند لیموناد و سایر نوشیدنی‌هایی که پر از قند هستند، برای سلامت چشم ضرر بسیار زیادی دارند. حتی این‌گونه نوشیدنی‌ها ممکن است بیمار دیابتی را مبتلا به بیماری‌های چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی کند‌. بنابراین توجه کنید که آب بهترین نوشیدنی برای سلامت بدن است.


غذاهای آماده بسته‌بندی شده

انواع غذاهای از قبل بسته‌بندی شده مانند سس گوجه فرنگی، سوپ و کنسرو‌ها دارای مقدار بالایی سدیم هستند. در نتیجه اگر سعی کنید از این غذاها کمتر مصرف کنید، احتمال فشار خون بالا و مشکلات چشمی مرتبط با آن را بسیار کاهش می‌دهید. اگر برای منزل قصد دارید گاهی از غذاهای آماده شده و کنسروی استفاده کنید، به دنبال کم سدیم یا بدون نمک‌های اضافه‌شده‌ی آن باشید.


 


تأثیر استرس و کم‌خوابی بر روی سلامت چشم

استرس و کم‌خوابی دو عامل بسیار مهمی هستند که بر سلامت چشمان شما تأثیر بسیار بدی می‌گذارند. بنابراین سعی کنید خواب کافی داشته و استرس را از خود دور کنید. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌توانید با این‌گونه مشکلات به خوبی غلبه کنید.


حداقل ۷ الی ۸ ساعت در شب استراحت کنید، یک روال خواب منظم داشته باشید. در واقع سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و سر ساعت از خواب بیدار شوید.

قبل از اینکه بخوابید از گوشی، تبلت و سایر وسایل الکترونیکی استفاده نکنید. اگر مجبور به استفاده از آن‌ها هستید، حتماً در محیط خواب نور ملایم قرار دهید.

قبل از خواب برای کاهش استرس و هرگونه اضطراب‌های طول روز مدیتیشن کرده و تمرین تنفس عمیق و یوگا انجام دهید.

از مواد مغذی مفید که در این مطلب ذکر شد، برای تقویت سلامت چشمان خود استفاده کنید تا در طی شب خواب راحت‌تری هم داشته باشید.

البته اگر به شدت دچار کم خوابی و استرس هستید و با استفاده از روش‌هایی که در این مطلب ذکر شد نتوانستید بهبود یابید، حتماً با متخصص چشم مشورت کنید.

 


سخن پایانی

معمولاً اکثر افراد اگر یک رژیم غذایی متنوع که شامل مقدار زیادی سبزی، میوه و پروتئین‌های بدون چربی است را رعایت کنند، سلامت چشمان آن‌ها تا حد زیادی تضمین می‌شود. اما افرادی که رژیم غذایی بسیار محدودی دارند و تمام مواد غذایی و ویتامین‌ها را در طی روز دریافت نمی‌کنند، حتماً باید با چشم پزشک مشورت کنند و در مورد مکمل‌های سلامت چشم از او بپرسند. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.


برای تقویت چشم چه بخوریم؟ بهبود بینایی چشمان ضعیف


آهنگ جدید رضا بهرام به نام «من دیوانه»

متن آهنگ رضا بهرام من دیوانه

من دیوانه چرا عادت کردم

من دیوانه چرا به خودم بد کردم

همه گفتند که نگاهت تاوان دارد

من دیوانه چرا نگاهت کردم

امشب زده باران به دلم شده ویرانه دلم

کجا کجایی دلبرم زده باران به دلم

ببین که دنیای منی جان منی جان منی

بگو بگو کجا روم که تو پایان منی

بیا بکش این فاصله ها وای از این خاطره ها

میکشد این راه مرا به بی راهه

دست به دستم برسان مرا به سویت بکشان

ای تو آرامش جان من دیوانه

https://musicdel.ir/single-tracks/282880/